torsdag 20 januari 2011

Snåltips köttfärs

Köttfärs, världens bästa livsmedel! Jag älskar köttfärs eftersom man kan göra så enormt mycket saker av färs och att det oftast går att hitta till bra pris.

Köttfärssås är en självklar favorit och ett toppenbra sätt att späda ut köttfärs när man gör just köttfärssås är att blanda i rivna morötter och riven rotselleri. De ger både fantastisk god smak och berikar såsen med fibrer och vitaminer. Sen ska man ju inte förringa att de ger substans till såsen och håller kostnaderna nere med ett avsevärt lägre kilopris än kött!


Med en sats köttfärssås kan man göra så otroligt mycket och så här brukar jag göra köttfärssås:


Ingredienser:

1,5-2kg köttfärs
1 stor eller 2 små gula lökar(hackas)
2 stora eller 4 små morötter(skalas och rives)
ca 2 dl riven rotselleri
2 burkar(minst) krossade tomater
ca 1 dl tomatpuré
ca 1/2 dl balsamvinäger eller vin(rött eller vitt,det spelar ingen roll)
1/2 dl ketchup eller 1 msk honung eller nån nypa socker
1 köttbuljongtärning
2-3 pressade vitlöksklyftor
rikligt med svartpeppar, salt efter smak
två nypor timjan och ett lagerblad om man gillar det
samt rikligt med hackad persilja innan servering

När det gäller sötman(ketchup/honung/socker) och syran (vinägern/vinet) så får man smaka av såsen och komplettera (utöver den mängd som anges i receptet) allt eftersom med dessa om balansen inte känns 100.

Jag börjar med att fräsa färsen i en gryta. När den fått färg så lägger jag i löken och låter den fräsa med.

När löken blivit lite blank så brukar jag tillsätta morötterna och rotsellerin.

 Så får allting fräsa på en stund tills köttet ser bra ut, löken fått en bra blank yta och rotfrukterna ser ut att mjuknat lite.
Efter det så är det dags att hälla i de krossade tomaterna, den pressade vitlöken, buljongtärningen, tomatpuré, balsamvinägern, ketchupen, timjan och lagerbladet.

Allting röres ihop ordentligt och sen får det puttra på svag värme 15-30min tills såsen kokat ihop och ser fin ut. Såsen saltas och peppras efter smak och innan serveringen så brukar jag röra i rikligt med persilja.
(På bilden så är det vita i såsen vitöken som jag helt enkelt glömt tillsätta tidigare)

Oftast så brukar jag laga sås på 2kg köttfärs när jag ändå håller på och då tycker jag att det är smidigt att fördela såsen på tre olika måltider.
 Oftast gör jag en långpanna med lasagne, en måltid med spagetti och köttfärssås och en sats chili con carne.
En annan sak som är otroligt smidig att göra med köttfärssås är ju att frysa den i lagom stora portioner för t.ex 1, 2 eller 4 personer och så kan man bara ta fram och värma såsen vid behov.

Att göra chili con carne på köttfärssås är väl inte riktigt enligt standard receptet men jag tycker det funkar helt ok! Förvandlingen köttfärssås-chili con carne brukar jag göra så här:

Jag häller köttfärssåsen i en kastrull, vänder ner en burk vita bönor i tomatsås(där den mesta såsen ska hällas av) och om man känner för det även en burk avrunna kidneybönor eller någon annan slags kul böna som man råkar ha hemma och slänger i 1 eller 2 tärnade paprikor i valfri färg. Sen kryddar jag upp såsen med 1-2msk paprika pulver, lite chili efter smak och en gnutta spiskummin.
 Sen serverar jag det med kokt ris,creme fraiche  (eller gräddfil) och majs. Om andan faller på och man råkar ha pitabröd hemma så är det ju utmärkt gott att knöla ner allting i brödet och äta.

Ett annat bra tips om man får lite köttfärssås över är att koka pasta (t.ex penne eller gnochi) och blanda med sås-slatten. Om man vill så kan man även röra ner lite creme fraiche i blandningen så får man en mer redd känsla på rätten och självklart kan man ju krydda på den lite extra med t.ex svart peppar. Vill man ha en fusk lasagne så är det bara att ha lite riven muskotnöt i så får det lasagne vibbar(det krävs dock att man reder såsen med creme fraiche för att den varianten ska bli bra).
 Pasta och sås blandningen läggs sen i en ugnsform. på med lite riven ost och sen in i ugnen (ca 200grader) till osten fått en fin färg.

Andra köttfärs favoriter är ju så klart köttfärslimpa, köttfärsbiffar, köttbullar och tacos men de får ett separat kapitel senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar