onsdag 23 februari 2011

Att spara pengar på kläder som vuxen

När man ska spara pengar på kläder så är egentligen reor förödande. När man handlar på rea så är det ju inte allt för sällan man kommer hem med allehanda konstiga saker som man inte behöver och aldrig kommer använda.

MEN! Det går ju faktiskt att göra sjuka fynd på rean också,särskilt som man satsar på bra basplagg.

Mitt absolut bästa fynd någonsin EVER är mina 15kronors jeans från New Yorker. Jag kände när jag betalade dem att oj oj oj det här kommer bli de bästa jeans jag någonsin haft!


Precis så blev det, jag och mina 15kr's jeans "were like this II" tills jag råkade slita upp ett gigantiskt hål i ena benet på väg till Sonisphere festivalen. De var ju lite snyggt håliga redan vid köpet men ett vänsterben som var totalt vidöppet var ...mindre snyggt.
 Jag fortsatte ju självklart använda dem även efter detta efter att jag riktigt engagerat lagat hålet med en säkerhetsnål men nu har jag någonstans fogat mig vid tanken att vår romans är över.

Mitt favoritfynd nr 2 är mina päls moonboots.


De har godingarna fyndade jag för 50kr. Då kan ju den spontana kommentaren från vissa vara " eh ja det förstår jag att de inte kunde ta mer än 50kr" men det skiter jag i. Jag älskar dem! Jag har haft dem två vintrar och har inte frusit en enda gång. Ena vintern slet jag av ett ledband men det var inga problem att dra på pälspjucken på bandaget. De är stora, otympliga, man kan inte köra bil i dem och man kan inte ta lång promenader i dem men det gör ingenting. Love 'em!


Ett annat ovärderligt inköp jag gjort är min skjortklänning.


Jag tror den kostade 199kr när jag köpte den och den har fått hänga med på begravningar, företagsmöten, krogbesök, arbetsdagar och den är helt enkelt helt ovärderlig! Ska man bara ha en klänning så ska det vara en svart skjortklänning!



Den lilla svarta.
Den här klänningen köpte jag på rea på Cubus för typ 70kr. Jag har haft den otaliga nyårsaftnar, bröllop, fester och finmiddagar.


 Den är stor fluffig och har en gigantisk rosett på bysten, what's not to love?



 Tro mig, det är ingen människa som kommer ihåg vad jag hade på mig förra nyår eller nyår innan det så jag kan ha den nästa år också om jag känner för det. Dessutom så är den så fladdrig att jag kan gå upp eller ner 20kg utan att någon märker någonting.



En redig kappa.
Den här kappan köpte jag på New Yorkers rea för nåt år sen. Tror jag betalade 229kr,sjukt bra fynd! Med en varm skräddad kappa kommer man långt!




Saker som jag inför mig själv bestämt hävdar är fynd men som jag än ej fått belägg för:


Min "vintage klänning" som jag fyndade för 60kr på loppis. Jag har aldrig använt den men jag älskar den!!! I sommar ska jag använda den,så är det bara!




Mitt senaste fynd, en sjal för 10kr från H&M. Den kändes väldigt somrig och fransig och snygg så jag tror den kommer vara najs i vår/sommar.



Mina köpstoppsfuskskor.

Det här e skorna som fick mig att frångå mitt köpstopp *skämmskämm*. Jag inbillar mig att de är ett fynd då de är användbara i många olika situationer. Jag kan jobba i dem och gå ut i dem och jag kan trippa runt och känna mig lite präktig och redig i mina mormorskängorgoeslitemoderna.


249kr var priset och det är inte riktigt skinn utan syntet men det duger gott och väl för mig!

För mig är det extremt viktigt att kunna klä mig i rediga, snygga kläder utan att för den sakens skulle bli helt barskrapad. Jag har inte mycket till övers för märkeshetsen som råder, den är ur min synvilkel bara pinsam. Självklart kan man uppskatta en bra och snygg design men att behöva äga saker av ett visst märke för att höja sitt eget värde...näe tack. Suckers säger jag bara, snacka om att svalt konsumtionssamhällets bete och dessutom tacka för maten efteråt.

När man tittar på köpen ovan så kan man ju känna att jag antingen är kliniskt sjuk i huvudet eller totalt saknar stil men jag kombinerar självklart inte alla dessa plagg hej vilt! Tror dock att jag kan ha haft moonbootsen och den lilla svarta på krogen en nyårsafton...men minnesbilden är lite suddig...

Jag vet inte om man egentligen kan resonera att man sparar pengar på att handla men man kanske kan spendera mindre pengar med lite planering?

När det gäller barnkläder däremot...OJOJOJ! Det ska jag skriva om imorgon och ge lite handfasta exempel på besparingar man kan göra. Där snackar vi very big bucks!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar