tisdag 11 januari 2011

Lycka!

Lycka är att hitta färdigkokt ekologisk skinka för 29.90kr/kg. Steppdansade hela vägen fram till kassan av glädje!
Nu är man kanske inte så jättesugen på julskinka men det går ju att göra massor med köttet!

Skinkan jag köpte var på 3kg om min plan är att det ska räcka till följande rätter:

Skink&rotfruktslåda
Pizza
Piroger
Varma mackor
Carbonara

Skink&rotfruktslåda brukar jag göra så här:
Rotfrukter efter smak skalas och strimlas. Jag brukar använda(på en höft) 5 potatisar,2 morötter, 1 palsternacka och en liten bit rotselleri samt en gul lök. Skinkan kan man strimla eller tärna,det är en smaksak. När allt är strimlat och klart så blandar jag det och lägger det i en ugnsform och slår på grädde så det når upp till ca halva formens insida. Man kan spä med lite mjölk om man vill ha det smalare men skulle tro att mer än 1/4 mjölk inte blir bra då det inte kommer "koka ihop sig" i ugnen då. Slutligen så maler jag lite svartpeppar över och lägger på ett jämt lager ost och in i ugnen i 225grader ca 45min. Man får känna med potatissticka så att den är mjuk i mitten,när den är det så är den klar. Om den får för mycket färg så kan man sänka värmen lite eller lägga över aluminiumfolie tills det är klart.
Barnen fick(med lite coachning) laga en skink&rotfruktsgratäng på momangen.


Bra pizzadeg: http://www.recept.nu/1.16506/leila_lindholm/leilas_pizzadeg
Som tomatsås kan man t.ex ta Icas färdiga tomat pastasås som ibland går att hitta till ett bra pris.

Piroger gör man jättelätt med färdig,fryst smördeg om man inte orkar göra egen pirogdeg. Man kan t.ex fylla pirogerna med fint tärnad skinka,klyftade coctail tomater och ost eller fetaost. Bara att röra ihop ingredienserna med lite salt och peppar,vika ihop degen och skicka in i ugnen tid&grader enligt förpackningen.

Varma mackor-ja det säger ju sig själv!

Carbonara svänger man snabbt ihop när man har ont om tid. Koka spagetti och under tiden den kokar så fräser man skinka och lök i en stekpanna. Om man gillar champinjoner så är det gott att ha i en burk skivade champinjoner och låta dem fräsa med lite när löken fått färg. När löken har bra färg så häller man i ca 2-3 dl grädde,pepprar på med rikligt med svartpeppar och vänder ner spagettin så fort den kokat klart. Om man tycker grädden blir för tjock så kan man späda med lite mjölk. Serveras med lite parmesan och brukar vara klart på en kvart!

När jag skriver grädde så menar jag vispgrädde,det kan vara värt att nämna. Är inte särskilt förtjust i matlagningsgrädde alls så brukar hålla mig till riktig grädde och späda med mjölk om rätten känns om tjock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar