lördag 23 april 2011

Påskfrossa

Den här påsken så bestämde vi oss för att sprida ut påskmaten över hela helgen. Det känns så trist på något sätt att frossa i sig allt gott och inte riktigt hinna uppskatta var rätt för sig.
Därför la vi upp det så här:

Torsdag:

Middag örtpanerad helgskinka med kokt potatis, efterrätt tuppkaka.

Örtpaneringen gjorde jag så här:

1 äggula
2msk senap+ lite extra till att pensla skinka runt om
1dl riven herrgårdsost
2msk hackas persilja
2msk färsk timjan
lite ströbröd

Jag smorde skinkan runt om med senap och la den i en ugnsfast form. Sedan blandade jag ihop äggulan, osten, 2msk senap och örterna i en skål. Detta fördelade jag sedan ovanpå skinkan och toppade med att strö lite ströbröd över. Sedan griljerade jag skinkan i ugnen ca 20 min på 200grader. Det blev riktigt gott!

Tuppkaka är en fantastiskt god kaka som man nästan inte kan äta för mycket av. Sjukt lätt att göra är den också! Den påminner om kärleksmumsen i utseendet men inehåller ingen kakao. Recept:
http://www.bakakaka.se/tuppkaka



Fredagen

Då åt vi matjesill till lunch och vi lammstek till middag.

Matjesill är ju så fantastiskt gott i all sin enkelhet. Sill lunch is tha shit!



 Lammstek är ju så fantastiskt gott men jag tycker inte man hinner uppskatta det riktigt på påskbordet så vi rev av det redan på långfredagen. Det här lammet köpte jag (färskt och benfritt) för 89kr/kg på Hemköp den här veckan. Bra pris!

Senaste gångerna jag gjort lamm så har jag använt mig av det här receptet av Leif Mannerström:

http://www.dn.se/mat-dryck/recept/lammstek-med-honung-vitlok-rosmarin-och-citron

Den här gången så gjorde jag dock så att jag la alla ingredienser tillsammans med lammet i en påse och lät det marinera en timme innan tillagning. Rekommenderar receptet varmt då jag tycker att det tar fram smakerna i lammet på ett fantastiskt bra sätt!



Till efterrätt gjorde jag den här kakan som var såååå god!



Det är en Bärpaj med gräddfil och smak av citron&blåbär. Dock så bytte jag ut sockret i pajbotten till rörsocker vilket gav en god knäckighet. Nästa gång jag gör den så tror jag att jag ska pröva att utesluta bakpulvret ur botten då jag tror att den blir lite frasigare så.

Recept:

Botten:

100 g smör
1 1/2 dl socker
1 ägg
ca 3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver


Fyllning:

3dl gräddfil
1 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
rivet skal av 1 citron

blåbär

Gör botten först. Rör ihop smör och socker och rör sedan ned övriga ingredienser. Botten skall vara ganska kladdig. Tryck ut den i en form med löstagbar kant (ca 24cm). Det går lättare och om man mjölar handen lätt innan man trycker ut den eller så kan man ha en fryspåse på handen så slipper man kladd helt!
 Strö ut blåbären över botten. Rör ihop fyllningen och häll den över bären. Grädda i 200grader 30minuter tills fyllningen "stannat" och låt svalna helt innan servering.


Idag ska vi ägna oss sedvanlig påskfrossa. Tyvärr får jag kräkkänslor av att tänka på ägg just nu tack vare det smakfulla reportaget om spolmask i ägg på tv4 i morse. Man tackar och bockar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar