lördag 23 april 2011

Ett tacksamt bröd

Efter att jag läste boken "Den hemlige kocken" så slutade jag helt och hållet att köpa bröd utan bakad allt bröd själv. Det funkade jättebra när man väl fått in rutinen på det.
Nu på senaste så har jag haft så mycket att göra dock så att jag har inte hunnit med något brödbak men nu under ledigheten så har jag passat på.

Jag har två favoritbröd som jag bakar och det här är ett av dem. När jag ska baka bröd så uppskattar jag enkla bak där man slipper knåda och kladda och hålla på, det kan gärna ta lite tid men det får inte vara för  krångligt. Krångligt är lika med jobbigt och jobbiga saker prioriterar man gärna bort.



Det här brödet är så enormt tacksamt på flera sätt. Man kan ta sig stora friheter med vad man slänger i degen utan att jäskraften påverkas, det blir jättestort och räcker utan problem en hel vecka om man är 4 personer, man behöver inte gegga/knåda/dega runt utan det är bara veva ihop allting och sen hälla upp degen på plåten. Det tar lite tid för brödet att jäsa men man sätt

En annan sak som jag verkligen gillar med det här brödet är att det bakas på olivolja och honung i stället för margarin och socker.

I original receptet så är det 1dl mjölk som är mejerivaran. Jag har bytt ut mjölken mot filmjölk, yoghurt, keso och gräddfil hittills och har fått fina resultat varje gång! Jag brukar ta det jag råkar ha hemma bara.

När det kommer till frön så har jag haft i allt möjligt, pumpakärnor&frön och solroskärnor&frön är det som jag oftast använder men jag skulle säga att man kan ha i i stort sett vad som helst i nöt och fröväg som man gillar!

Rivna morötter och linfrön ingick inte i original receptet utan det har jag valt att tillsätta senare för att ge ett mustigare och med fiberrikt bröd.

Det här plus grovt havssalt är vad jag hade i igår när jag bakade:




Recept morotslimpa med olivolja:


5 dl vatten
1 dl gräddfil
1/2 paket jäst
2tsk grovt havssalt
1/2 dl olivolja
1 msk honung
2 dl rivna morötter
1/2 dl linfrön
1/2 dl solros kärnor
2dl rågmjöl
ca 13-14dl vetemjöl

Blanda ljummet vatten med mejerivaran(degvätskan bör efter blandningen vara ca 37 grader för att brödet ska jäsa bra) med jäst och salt. Blanda i honung och olivolja. Tillsätt linfrön, morötter och frön och där efter rågmjölet och vetemjölet under omrörning. Jag brukar använda elvispens degkrokar men det går lika bra för hand. Degen ska vara lite pösig, lös och kletig men sammanhängande, den ska alltså inte vara fast och elastisk som en bulldeg!
Låt degen jäsa under bakduk i sin degbunke i 1,5 timme. Ta en stor bunke, annars riskerar degen att jäsa över.
När degen jäst 1,5 timme så stjälper man upp den på plåten( plåten ska inte vara mjölad eller täckt med bakplåts papper). Om man vill så kan man skåra den ovanpå med en kniv eller skruva den men det är ren dekoration, det går precis lika bra att bara stjälpa upp den och anse sig vara klar.
Nu ska brödet jäsa en andra gång men nu 30minuter på plåt under bakduk.
Nu är det även dags att sätta på ugnen så den hinner bli tillräckligt varm.
Brödet gräddas längst ned i ugnen på 250grader i 10 minuter. Sedan sänker man värmen till 180grader och gräddar brödet ytterligare 30 minuter.
Om man vill så kan man pensla brödet med lite vatten mot slutet av gräddningen.
Låt brödet svalna utan att täcka det med handduk då det förstör den goda skorpan.



När brödet svalnat så brukar jag dela det i 4a delar och frysa 3, då får man färskt bröd hela veckan! Jag brukar dela brödet en gång på längden och en på bredden, då får man 4a fina och lagom stora limpbitar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar