lördag 19 mars 2011

Broccolisoppa

Den här veckan har de broccoli 2st för 10kr och mjukost för 20kr på Vi butikerna vilket gör det till ett ypperligt tillfälle att laga den här fantastiskt goda soppan!
Mjukost i en soppa kan ju vid första tanken verka rätt ikky men den här soppan är vansinnigt god.

Obs!!! Receptet är för 10 personer så halva receptet är lagom till 2 vuxna & 2 barn.

Broccolisoppa


1kg broccoli
3dl riven morot
2dl hackad lök


1L vatten
2 grönsaksbuljongtärningar


1L mjölk
250g räkost på tub


svartpeppar, muskot


Morot skalas & rives, löken hackas. Detta fräses sedan i kastrull.
När grönsakerna är frästa så slår man på vatten, sköljd & skivad broccoli samt buljongtärningar och låter det koka i ca 15min.
Efter 15min tillsätter man mjölken och mjukosten och låter det koka upp igen för att sedan småkoka ytterligare 5-10min.
Smak sätt med svartpeppar och en liten gnutta muskot. Bättre ta pyttelite muskot först och sen krydda lite i taget tills det smakar bra. Muskoten ska inte ta över!

Man kan äta soppan som den är eller göra den slät med mixer men personligen så föredrar jag att bara skiva broccolin i fina bitar och sen äta den som den är.

På bilden är soppan slät!

Kostnaden för hela soppan 10 portioner/2 måltider blir bara ca 50kr (räkost 20kr, broccoli 4st 20kr, 
1/2 paket mjölk 4kr, 3 morötter ca 3kr, 1 lök ca 3kr).


Receptet har jag fått av min mamma. Tack mamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar