söndag 20 februari 2011

Fisksoppa

Fan vilket deppigt inlägg innan. Här är receptet på fisksoppan jag lagade ihop i fredags i stället:

400g fryst fisk i kuber,Findus(lax, sej, hajmal)
En hög räkor efter smak och tycke
2 morötter
1 liten palsternacka
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
2 tomater
8 dl vatten
1 förpackning creme fraiche med tomat&saffran
2 fiskbuljongtärningar
ca 2dl vitt vin
lite paprika pulver+ en knivs udd cayennpeppar
svartpeppar
salt vid behov

Jag började med att skala och riva morot och palstenacka. Sedan strimlade jag purjolök och hackade vitlöksklyftorna samt tomaterna.
Morot och palsternacka fräses i en gryta,purjolök och vitlök tillsättes efter en liten stund när rotfrukterna mjuknat lite. När allt fått en trevlig färg så slog jag på vatten, buljongtärningarna, 1dl vin och la i de hackade tomaterna. Detta fick sen puttra 15-20 min och under tiden skalade jag räkorna.
När grönsakerna och buljongen puttrat tillsammans så rörde jag i creme fraichen, kryddade på med svartpeppar, paprika och cayenne samt 0,5dl vin.
Efter det så la jag i fisken. Jag är inte så super noga så jag slängde i den när den fortfarande var fryst men det är säkert lättare att bedöma koktiden om man tinar den först!
När fisken fått puttra med ett tag(ca 10min) så smakade jag av soppan och kontrollerade kryddningen och tillsatte ytterligare lite vin. Detta är självklart totalt en smaksak, ta mer av det som saknas eller låt soppan va i fred om den redan är bra!
När fisken puttrat med en stund så la jag i räkorna, rörde om och serverade med en ekologisk surdegslimpa som jag köpt på lokala bageriet.




Soppan räckte gott och väl till 4 personer(2 vuxna/2barn) men det blev minst en portion över så den skulle säkert kunna räcka till 6. Både jag och sonen tog om...i sann diet-anda...ehehehehe!

Om jag får säga det själv så var det utsökt!

1 kommentar:

  1. Verkligen,jag har endast provsmakat soppan då vi åt annat till midag!Jag tog ganska mkt mer grönsaker,blandade även i fänkål,hade bara i sejfilé och inga räkor!Smaskens,längtar till lunchtid imorgon ;-)Gjorde även ditt recept med benfri fläskkotlett,istället för fläskkarré med plommon,mango chutney och soja i ugn...!Det doftar jättegott och det blir väl middagen imorgon el nå´t! Kramar

    SvaraRadera