torsdag 12 maj 2011

Tillsatser

Jag hinner inte med någonting just nu känns det som. Allt blir helt halvdant gjort och...ja bajs helt enkelt.
Jag är som en stor hög med stinkande bitter tantmassa som bara krälar runt hemma och väser.

Trots att jag inte hinner laga mat som jag vill utan mest bara går runt och drar i saker och kvider att jag är stressad så har jag ändå tagit mig tid att bläddra i den här kokboken som jag beställt från lantmännen:


Den är verkligen helt i linje med hur jag tänker om mat men en sak stör jag mig på.
Ofta i matdebatten så återkommer man till att vi ska strunta i datummärkningar och i stället gå på våra sinnesintryck. Vi ska alltså bedömma om maten är ätbar på doft, utseende, konsistens o.s.v vilket egentligen är ganska logiskt. Jag är inte slavisk med bästföre utan brukar klämma och känna mig fram MEN som jag ser det så finns det ett stort hinder för att kunna strunta i bästföre datum: alla dessa tillsatser!

Jag köper i stort sett inga halvfabrikat men även i det man uppfattar som "ren mat" innehåller tillsatser om man tittar noga. Lite druvsocker här, lite konserveringsmedel där, gas som ändrar färgen på köttet o.s.v.

Hur ska jag som konsument ha möjlighet att avgöra dugligheten i min matvara när jag inte vet hur matproducenten påverkat varans åldrande och utseende med tillsatser?
 Är den här produkten OK eller är den behandlad på ett sätt som får den att åldras på ett onaturligt sätt och därför inte visar normala tecken som doft eller konsistens förändringar? Äter jag en produkt som egentligen inte är ok men utåt sett verkar ok?

SKIT ÄR VAD DET ÄR! Hela situationen och alla jävla tillsatser och giriga matproducenter. VÄÄÄÄS!!! 

Information om tillsatser:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/

Här finns en smaskig lista på tillsatser och vad de innebär:
http://www.aktavara.org/upl/files/7124.pdf

Boken "Ta vara på maten" beställer man här:
http://lantmannen.se/sv/var-radd-om-maten/Bestall-boken/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar