tisdag 12 april 2011

Skav

Jag hade tänkt att skriva om renskav för flera veckor sen men tiden bara försvinner. Vart fan tar den vägen??!!
Renskav är en av mina absoluta favoriträtter, så sjukt gott! Nu e jag dock för snål för att köpa just renskav utan brukar nöja mig med viltskav eller liknande billigare alternativ men det duger lika bra det. Har en föraning dock om att just kebabskav kanske inte är ett gångbart alternativ... =D

 Jag åt för övrigt en renskav på Voltaires cafe i Farsta centrum härom veckan som traumatiserade mig totalt,trodde just då att jag aldrig igen skulle kunna äta renskav men det har gått över nu som tur var.
 Jag har gått förbi där många gånger och fluktat för allt ser så himla gott ut, så till slut så slog vi till och tog en lunch där. Jag och en till i sällskapet beställde renskav med potatisstomp och lingon, Erica en paj. Pajen var till belåtelse förstod jag men min mat gick inte att äta. Jag är inte särskilt kräsen med mat (äter i stort sett alltid upp även om jag inte tycker att det är så gott för så är jag uppfostrad helt enkelt) men jag lämnade maten i stort sett orörd. Renskaven var som en geleig tjock brunsås med lite blandad svamp i och antingen så var köttet pulveriserat eller så fanns det inget. Sen var det fullt med enbär i skaven som var väl dolda av den dallriga såsen och därför inte gick att upptäcka förens man tuggat på det. Urk säger jag bara!

Potatis stompet var som typ skinnet som kan bli på potatismos om den får stå länge läääänge. Fast det var liksom bara skinn-inget mos. Eftersom vi hade varit och tränat innan så åt jag trots allt skinnet för att inte svimma omkull men sen fick resten ligga kvar. Min medskavsätare lämnade i stort sett all mat även hon. Skittrist!
Väljer dock att tro att detta var ett tillfälligt knas och att om jag äter där igen kommer vara lika gott som det ser ut!



Så här tycker jag en ren(eller whatever)skav ska göras:

1 paket skav
1 hackad gullök
svamp (konserverad eller färsk-man tager vad man haver och vad man gillar!)
3dl grädde
soya
svartvinbärs gele eller svartvinbärs saft
4-8 enbär
hel svartpeppar (ca 6-10korn)

Man börjar med att fräsa skaven medans den fortfarande är fryst och så skrapar man av köttet vart efter det fått färg tills hela det frysta blocket blivit till tunna skivor. Man kan ju passa på att mosa runt lite med stekspaden i skaven så att man får bitar som man tycker är lagom stora. Jag brukar laga rätten i gjutjärnsgryta eller vanlig stekpanna.

Sen lägger man i löken och svampen och låter allting fräsa tillsammans tills löken mjuknat.



Då är det dags att hälla över grädden, lägga i enbär&pepparkorn(är man nu här lite förutseende och lycklig nog att inneha en liten te behållare så kan man lägga kornen i denna i grytan så slipper man leta upp dem och plocka bort dem senare) och droppa i ca 1msk soya. Sen får man röra runt i hela härligheten,sänka värmen och låta det puttra en stund tills såsen kokat ihop sig lite. Den ska dock aldrig bli tjock utan bara reducera lite och koka ihop sig. Mot slutet av puttrandet (som brukar ta 5-10min) så brukar jag ha i en tesked svartvinbärsgele eller ca 1msk saft som får puttra med.



Självklart så får man smaka av rätten mot slutet och se om det behövs lite extra salt, peppar(mal då i lite) eller sötma och tillsätta det som saknas.

Om man inte lagt enbär och pepparkorn i en behållare så brukar jag för trevlighetens skull plocka bort dem innan servering alternativt förvarna att det finns hela korn och be gästerna plocka dem själva då det SUGER att få ett helt korn i maten.

Vi brukar äta renskavet med kokt ris och gele( och kanske lite pressgurka om det finns) men det är ju gott även till kokt eller pressad potatis.

Planen är att laga renskav(vilket är lögn för jag snålköpte viltskav) senare i veckan så då ska jag komplettera med en bild också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar